niedziela, 9 października 2011

Wyrośnięta drożdżówka (z automatu do chleba!)

Pewien czas temu zostałam szczęśliwą posiadaczką automatu do wypieku chleba. Wiązało się to z tygodniowymi eksperymentami, do momentu kiedy maszyna została oswojona i zaczęła ze mną współpracować. Oto pierwszy z "automatowych" przepisów. Dostępny w wielu miejscach sieci (np. tutaj), ale z powodu swojej prostoty, wart ciągłego rozpowszechniania. 


Składniki:

  • 0,5 kg mąki pszennej (np.poznańskiej)
  • 25 g świeżych drożdży lub 7g drożdży instant
  • 50 g masła
  • 250 ml mleka
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 2 jaja
  • 1 łyżka słodziku w płynie (lub 2 łyżki cukru)
  • dodatkowo można dodać bakalie, np. orzechy, rodzynki, suszoną żurawinę - ok. pół szklanki 

Wykonanie:


W misce maszyny umieścić w tej kolejności składniki: mleko, słodzik, jajka, masło, mąkę, sól i drożdże. Następnie zamocować miskę w automacie. Włączyć program "chleb słodki" na wypiek o masie ok. 1-1,25 kg i średnim stopniu wypieczenia. Po ostatnim wyrastaniu można wyłączyć maszynę z prądu i mokrymi dłońmi wyjąc mieszadła, po czym ponownie włączyć automat do prądu.
Po upieczeniu wystudzić na kratce.



Ps. Próbowałam wykonać  to ciasto z mojej ulubionej mąki pszennej pełnoziarnistej, która sprawdza się w innych drożdżowych przepisach. Niestety w tej wersji ciasto na mące pełnoziarnistej opada w trakcie pieczenia.   







8 komentarzy:

  1. gratuluję maszyny! moje pełnoziarniste chleby z maszyny też z początku wychodziły zapadnięte, ale metodą prób i błędów można dojść do wspaniałych efektów :)

    OdpowiedzUsuń
  2. zamierza spróbować

    OdpowiedzUsuń
  3. Bzdetne te komentarze w stylu "Łał, ale to wygląda..." większy pożytek byłby gdyby ktoś napisał, czy skorzystał z przepisu i czy mu wyszło, jak smakowało, lub co by można zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  4. bułka super, pyszna, wspaniała!!!
    ale, ale mimo, że mam duży automat, bułka wyrosła do wysokości okienka. na szczęście ciasto się nie wylało, następnym razem zrobię to samo, tylko z 3/4 składników :)
    naprawdę, rewelacja w smaku :D Tylko ja zamiast słodzika czy cukru, do ciasta dodałam 3 łyżki miodu, do tego odrobina rodzynek i skórki pomarańczowej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Porcaja ogromna. Pomimo że zrobiłem 3/4 porcji, to i tak 'wyszło' poza formę (maszyna do 1kg). Jak dla mnie troszkę mało słodkia, ale pyszna i delikatna.

    OdpowiedzUsuń
  6. jak dla mnie również porcja za duża, następny wypiek 1/2 proponowanych dawek :). dla tych co za mało słodkie - ja plastry smaruję np. powidłami, pychota

    OdpowiedzUsuń
  7. Pyszny chlebek. Polecam bo zawsze wychodzi i rooooośnie......jak na drożdżach :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Doskonala. Uzylam drozdze swieze. Ciasto zrobilam w maszynie ale upieklam w piecu. Lepsza niz z piekarni.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...